Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124

Zarządzanie interesariuszami w projekcie jest kluczowym elementem sukcesu każdego projektu. Zgodnie z definicją PMI, interesariusz projektu to każda osoba lub organizacja która aktywnie uczęstniczy w projekcie lub której interesy mogą być pozytywnie lub negatywnie dotknięte wykonaniem i ukończeniem projektu. Interesariusze mogą mieć znaczący wpływ na sukces projektu. Ich interesy mogą być zgodne lub sprzeczne z celami projektu, dlatego też tak ważna jest umiejętność ich zarządzania. W poniższym artykule omówimy co powinno się znaleźć w strategii zarządzania interesariuszami, które pomogą zbudować dobre relacje i osiągnięcie celów projektu.
Podczas trwania projektu istnieje wiele osób, grup, bądź organizacji które powinny zostać zidentyfikowane w celu osiągnięcia sukcesu. Może to obejmować poniższe osoby:
Bez wątpienia po identyfikacji interesariuszy kluczowym jest zrozumienie oczekiwań i jaki wpływ interesariusze mają na projekt. Pomaga w tym tak zwana Macierz Interesariuszy (Stakeholder Power-Interest Grid), która klasyfikuje ich według dwóch kryteriów:
Poziom zaangażowania (Interest) – jak bardzo interesariusz jest zainteresowany projektem. Niektórzy interesariusze są zainteresowani tylko na początku projektu, chociażby osoby reprezentujące wyższe kierownictwo, gdzie następnie usuwają się w cień podczas trwania projektu.
Podsumowując macierz Mendelowa jest cennym narzędziem dla kierowników projektów do identyfikowania, a także priorytezowania interesariuszy na podstawie ich mocy i interesów. Dzięki temu kierownicy projektów mogą dostosować swoje strategie komunikacji i zaangażowania, aby zapewnić zaspokojenie potrzeb interesariuszy i zminimalizować potencjalne konflikty, co ostatecznie przyczyni się do sukcesu projektu. Poniżej znajduje się przykładowa macierz z informacją jak dana osoba może być sklasyfikowana.
Zarządzanie konfliktami między interesariuszami ma kluczowe znaczenie dla pomyślnego ukończenia projektu. Poniżej przedstawiamy kilka strategii skutecznego zarządzania konfliktami i ich rozwiązywania:
Podczas zarządzania konfliktami między interesariuszami spróbuj zrozumieć przyczyny konfliktu, oraz zachęcaj do otwartej komunikacji. Praktykuj aktywne słuchanie, stosuj technik negocjacji, oraz skupiaj się na ich interesach. Opracuj plan rozwiązywania konfliktów. Zastanów się jak porozumienia będą dokumentowane w celu zapewnienia skuteczności ich rozwiązania. Poprzez proaktywne i konstruktywne rozwiązywanie konfliktów jako kierownik projektów możesz poprawić relacje z interesariuszami i zwiększyć prawdopodobieństwo powodzenia projektu.
Każdy interesariusz wymaga odpowiedniego podejścia. W strategii zarządzania interesariuszami komunikacja powinna być dostosowana do poziomu zaangażowania i preferencji danej osoby lub grupy. Zalecamy analizowanie interesariuszy i raportowanie według potrzeb danej osoby bądź grupy osób. Poniżej przedstawiam przykłady strategii komunikacyjnych, które można użyć:
W planie komunikacji zawrzyj jakie informacje będą przekazywane, oraz jakie osoby będą odpowiedzialne za komunikację, a także jak często należy kontaktować się z interesariuszami.
Przeczytaj również Jak dostosować przekaz do różnych interesariuszy? – Zarządzaj Projektami
Pamiętaj, że zarządzanie interesariuszami w projecie to proces ciągły. Stosuj regularną analizę ich potrzeb i reakcji co pozwoli na bieżąco dostosowywać strategie. Należy pamiętać, że stanowiska poszczególnych osób podczas trwania projektu mogą się zmienić. Stosuj ciągły monitoring interesariuszy poprzez wprowadzanie regularnych ankiet i prośbę o feedback. Spotkania statusowe oraz rozmowy indywidualne także mogą być wykorzystane do przeanalizowania interesów poszczególnych interesariuszy.
Skuteczna strategia zarządzania interesariuszami w projekcie to nie tylko analiza ich wpływu, ale także budowanie relacji, komunikacja i elastyczność w dostosowywaniu strategii. Kluczowe kroki to:
Dobrze zarządzane relacje z interesariuszami pozwalają nie tylko zwiększyć szanse na powodzenie projektu, ale także uniknąć potencjalnych konfliktów i nieporozumień. Skuteczna komunikacja i otwartość na feedback pomagają w budowaniu zaufania oraz utrzymaniu dobrych relacji na dłuższą metę. Zarządzanie interesariuszami to nie jednorazowe działanie, ale dynamiczny proces, który powinien być stale udoskonalany.




